keskiviikko 1. tammikuuta 2014

Positiivista uutta vuotta!

Minä en ole oikeastaan koskaan tehnyt uudenvuodenlupauksia. Ei ole ollut tarvetta tai sitten olen vain liian realisti tekemään sellaisia. Siispä päätinkin toteuttaa uudenvuodenhaasteen. Sain jo marraskuun lopulla Minnalta haasteen, jossa pitää kertoa viisi asiaa, joita itsessään rakastaa. Välillä tuntuu, että ihmiset arastelevat liikaakin tällaisten asioiden kertomista. Siispä haluan haastaa myös lukijoitani miettimään ja näkemään parhaita puoliaan. Minusta se ei ole vääränlaista itsekeskeisyyttä. Keskittyminen omien hyvien ominaisuuksien miettimiseen auttaa huomaamaan sen, ettei kannata  vertailla itseään toisiin. Jokaisella on omat vahvuutensa.

Uudenvuodenkattaus. 

 Itsekehun ohella voitte ihailla uudenvuoden tunnelmiamme. Olimme perinteiseen tapaan kummieni luona ja iltaan sisältyi herkkuateria, jutustelua, musiikkia ja raketteja. Kummitätini loihtii joka vuosi niin ihanat ruuat, että niitä odotta koko vuoden!


Viime vuosina emme ole harrastaneet tinan valamista, mutta myös ruuasta voi ennustaa. Minä ennustin itselleni iloista vuotta 2014. 
Sitten niihin omiin hyviin puoliin. 


1. Iloisuus ja positiivisuus

Minä olen onnellinen, että pystyn ottamaan ilon irti elämästä suorastaan lapsenmielisesti. Vaikka toisaalta olen välillä taipuvainen murehtimaan, suurimmaksi osaksi suhtaudun elämään positiivisesti. Lopulta pystyn kääntämään asiat parhain päin, enkä jää miettimään menneitä vastoinkäymisiä liiaksi.  


Vuoden runsain kahvipöytä. 

2. En pyri täydellisyyteen

Vaalin tätä ominaisuutta itsessäni, sillä minussa on aineksia myös pesunkestäväksi perfektionistiksi. Olen kuitenkin päättänyt, etten halua yrittää olla täydellinen. Vanhempani ovat tähän minua kovasti kannustaneet. Olin hyvä koulussa, mutta vanhempani sanoivat aina, ettei minulle saa tulla "kymppipakkoa". Olen onnistunut yleistämään epätäydellisyyden muillekin elämänalueille. Tämä blogikaan ei varmasti olisi mahdollinen, jos pyrkisin kaikissa tekemisissäni aina täydellisyyteen. Silloin onnistuu paljon todennäköisemmin ja pääsee siihen ysiin tai jopa ysipuoleen, joka on aivan riittävä.  

Taidekuvia tähtisädetikkujen avulla. Meillä oli tällä kertaa värillisiäkin, mutta ne eivät säkenöineet yhtä hyvin kuin perinteiset.

3. Olen innokas oppija

Olen aina pitänyt uuden oppimisesta liittyi se sitten ruuanlaittoon, käsitöihin, kieliin tai omaan alaan. Innostun helposti uudesta ja toisaalta pyrin ylläpitämään aiemmin oppimaani. Tämä johtaa tietysti siihen, että kaikesta ei voi oppia kaikkea vaan monesta asiasta jonkin verran. Onneksi suurin osa asioista ei vaadi täydellistä hallintaa. Voin soittaa orkesterissa ja oppia omalla tasollani, vaikkei minusta koskaan tulekaan Jukka Perkolle seuraajaa.


Riks...

4. Osaan heittäytyä 

Pystyn tekemään monenlaista pöhköä ja hassua, vaikkapa esittää mieheni kanssa omatekoisia musikaaleja. Töiden puolesta olen kykkinyt julkisella uimarannalla pelleasussa odottaen lapsiryhmää saapuvaksi ja sitten hyppinyt siinä pellen roolissa innoissani lapsia vastaan pitkin rantaa. Vaikka tällaiset saattavat aiheuttaa minussa pienen "mitäköhän olen tekemässä"-ajatuksen, yleensä unohdan tämän nopeasti ja eläydyn milloin mihinkin rooliin. Ehkä joskus pitäisi mennä jollekin improvisaatiokurssille, siellä ainakin pääsisi heittäytymään. 

....Raks...

5. Itsetunto

Jostain syystä tämän viimeisen kohdan kirjoittaminen tuntui vaikeimmalta. Siis se, että minulla on melko hyvä itsetunto. Tuntuu jotenkin siltä, kuin ylpeilisin, ettei tuota saisi sanoa ääneen. Ehkä vähän paradoksaalista. Olen monessa suhteessa aika ujo, mutta itsetunto on usein auttanut, jos itsevarmuutta on puuttunut. Hyvästä itsetunnosta saan kiittää läheisiä ihmisiä, jotka ovat sitä rakentaneet. 


ja Poks!
Näinkin vakavahenkisiä, mutta positiivisia mietteitä syntyi tämän vuoden alkuun. Vuosi 2014 on varmasti jännittävä vuosi, koska minä (todennäköisesti) valmistun ja tulevaisuus on aika lailla auki! Onneksi ei ihan vielä tarvitse sellaisia asioita miettiä. Mutta miettikää te lukijat vaikka tuonne kommentteihin omia hyviä ja tärkeitä ominaisuuksianne. Haasteen saa myös napata omaan blogiin.

6 kommenttia:

  1. Hih! Hauska lihapulla-nakki -hymiö! Ja hienot ilotulituskuvat.

    Ja erittäin mielenkiintoinen hyvät puolet-luettelo.

    Ava

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ei tainnut löytyä kuitenkaan mitään uutta ja yllättävää tuosta luettelosta?

      Kameran ilotulitus-moodilla tulee yllättävän hyviä ilotulituskuvia. Eivät ne tietenkään oikeita vastaa, mutta ovat kivoja muistoja.

      Poista
  2. Jos suu on kääntymässä mutrun puolelle, laita suun tilalle nakki, niin suu kääntyy hymyyn. Kiitti Karkkis, tämän yritän muistaa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eipä kestä! Nyt vaan opettelemaan, miten nakin saa parhaiten pysymään suun edessä ilman, että nakkia vahingossa syö. Tai sitten voin vaan käydä lukemassa tuon sinun kommenttisi kun haluan varmat naurut! :D

      Poista
  3. Mä teen ainakin sen lupauksen, että kommentoin aktiivisemmin! Ehkä sen myötä innostuisin itsekin taas päivittämään blogia? :) Kyllä itseään pitää osata arvostaa, kiva postaus.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olisi kiva lukea taas sinunkin juttujasi ja tietty myös kommentteja! Mutta ei mitään stressiä.

      Poista

Hauskaa kun kävit ja kiva kun kommentoit! :) Karkkis tykkää kovasti.